زمانبندی استفاده از کربوهیدرات برای ورزشکاران
زمانبندی استفاده از کربوهیدرات برای ورزشکاران

دو ساعت پیش از ورزش باید از کربوهیدرات پیچیده و به منظور جلوگیری از خستگی در حین ورزش از کربوهیدرات با شاخص متوسط استفاده کرد.

دو ساعت پیش از ورزش باید از کربوهیدرات پیچیده و به منظور جلوگیری از خستگی در حین ورزش از کربوهیدرات با شاخص متوسط استفاده کرد.

به گزارش خبرنوین، کربوهیدرات نقش مهمی در تأمین انرژی دارد و تقریبا بیش از نیمی از انرژی روزانه را تأمین می‌کند. همچنین قندهای ساده شامل مونوساکاریدها و دی‌ساکاریدها هستند و به دلیل این که ساختمان ساده ‌ای دارند خیلی سریع هضم و جذب می‌شوند و قند خون را به سرعت افزایش می‌دهند.

قند و شکر، مربا، عسل، شربت، نوشابه، آبمیوه و میوه حاوی قندهای ساده هستند و کربوهیدرات پیچیده انواع نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی، حبوبات و غلات سبوس دار را شامل می شود.

نقش کربوهیدرات در بدن تولید انرژی، صرفه جویی در مصرف پروتئین و تولید سوخت دستگاه عصبی مرکزی است و باید خاطرنشان کرد که کربوهیدرات پیچیده برخلاف کربوهیدرات ساده با سرعت کمتری هضم و جذب می‌شود و قند خون را به تدریج تأمین می‌کند، بنابراین منبع پایدارتری برای تأمین قند خون به شمار می آید.

ورزشکاران باید دو ساعت پیش از ورزش از کربوهیدرات پیچیده و به منظور جلوگیری از خستگی در حین ورزش از کربوهیدرات با شاخص متوسط، مانند میوه، ژل های ورزشی و نوشیدنی های ورزشی استفاده کنند.